Akvarium Dragonstone Summit: A Tranquil Aquatic Haven

Danio margaritatus

Ny medlem
Medlem

Ferskvand
Aquascape
Nano fisk
Rejer
IMG_1593.jpeg

Min vision var klar: At skabe et aquascape, der trak inspiration fra naturens betagende vandmiljøer 🌅. "Dragonstone Summit: A Tranquil Aquatic Haven" er en visuel fest af naturlige elementer og æstetisk raffinement. Valget faldt på dragonstone, med deres subtile, rødlige farvetoner, elegante former og rustikke årer, skaber en imponerende og uvurderlig struktur i akvariet. Derudover fremhæves deres rødlige farver særligt med mit lys: Chihiros WRGB 2. De er arrangeret på en måde, der efterligner naturlige klippeformationer, såsom dem, der findes lige under et vandfald. Dette tilføjer en følelse af autentisk natur til scapet - deraf navnet ’summit’ som på dansk betyder bjergtop ⛰️. Planterne har siden dækket stenene en del til, men det var trods alt den originale idé. En sjov sidebemærkning: Den rødlige plante helt ude til højre stammer faktisk fra mit allerførste akvarie. Den besidder efterhånden lidt symbolværdi og tilføjer en bid af personlig historie til dette nye akvariums rejse. De næste steps vil beskrive ’rejsen’ fra opstart af akvariet til i dag.​



1716964631538.png

Forberedelsen: Jeg er måske ikke den bedste tegner 😅. Dog har jeg valgt at inkludere min skitse i opslaget for at illustrere fordelen ved netop at tegne det. For mig giver det en fornemmelse af dybde, højdekrav, hvor mange sten jeg skal bruge, hvilke planter der passer til, osv. Jeg tror, at dette er med til at højne det endelige resultat af akvariet.
💡 Lav gerne mere end én tegning og leg med tanken om forskellige kompositioner. Det gør hele processen sjovere og højner slutresultatet.


IMG_1398.jpeg

Hard-scape: Opsætningen af hard-scapet forløb som følger: Først blev der udarbejdet en skråning/bakke. Dette blev gjort ud fra en triangulær komposition for at skabe mere dybde i akvariet. Til dette blev der genbrugt et USB-akvariebundlag, og de gamle bundlagssten blev fyldt over i netposer. Derefter blev USB-bundlaget og netposerne nøje placeret i akvariet for at opnå den ønskede skråning mod øverste højre hjørne i akvariet. USB-bundlaget var stadig vådt, hvilket gjorde, at det nemt kunne formes efter behov. Aqua Soil fra Tropica blev derefter tilsat, og en pensel blev brugt til at ’børste’ og ’forme’ bundlaget efter behov.

💡Et tip til dig, der ønsker at tilføje dragonstone til dit akvarie, er at vaske dem grundigt først. Dragonstone har mange huller, hvor ler og andet skidt kan gemme sig. Personligt brugte jeg en flaskebørste og skruetrækker til at rengøre stenene. Jo renere sten, jo mindre støv vil der forekomme i akvariet de første par dage. Efter rengøring spulede jeg stenene grundigt med vand 3-4 gange, indtil vandet var nogenlunde klart.

IMG_1403.jpeg


Placering og valg af planter: omkring stenene blev der omhyggeligt anbragt en bred vifte af planter. En variant havde til opgave at kontrastere den hårde, markante tekstur og røde farve i stenene. Her blev der valgt grønlige planter med flotte, rundelige blade. Den anden variant havde til opgave at komplementere de røde farver samt besidde mere spidse blade med henblik på at supplere den hårde tekstur. Disse planter blev omhyggeligt udvalgt for at skabe et balanceret miljø, der både tilfredsstiller øjet og fremmer sundheden og trivslen for de akvariefisk, der snart kan kalde dette sted hjem 🐟.

💡Det er ofte en god idé at behandle planterne i en blanding af vand og sneglegift for at undgå skidtsnegle i akvariet. Dette kan dog undgåes, hvis der købes 1-2-Grow! serien fra Tropica.

Samlet synes jeg planterne tilføjer en følelse af bevægelse og liv til landskabet. Stængelplanter blev placeret bagved, da de ofte vokser sig høje. Hvis disse blev placeret forrest, ville de i min optik stjæle fokus. Medium-høje og små planter blev placeret i midtgrunden - altså mellem stenene. Små planter blev placeret i udkanten af stenene, og en carpeting plant (Monte Carlo) blev placeret helt forrest. Placeringen af planterne (med deres højde i mente) følger det triangulære design. Jeg krydser fingre for, at Monte Carlo’en med tiden dækker bundlaget (hvilket den heldigvis gjorde) og skaber et tæppe af grønt, der yderligere forstærker det naturlige udseende af scapet.

IMG_1402.jpeg

Perspektivet: vi har en sofa og et spisebord i nærheden af akvariet, så scapet blev opbygget med målet om at se flot ud fra enhver vinkel. Det har været vigtigt at sikre, at beskuerens oplevelse ikke blev forstyrret af deres siddeplacering i rummet, hvorfor dette trin i processen blev prioriteret.

💡 Et godt råd til aquascaperen: del hele processen op i to. Dag 1 laves hardscapet, og på dag 2 tilføjes planter og vand. Det har for mig virket rigtig godt, da jeg ikke har følt travlhed og har haft god tid til at finjustere.

Dag 1 (venstre). Dag 50 (højre)
IMG_1396.jpeg
IMG_1547.jpeg



I dag: personligt synes jeg altid det er sjovt at sammenligne flere steder i opstartsfasen som billederne ovenover viser, da man derved nemmere kan reflektere over sine til- og fravalg. F.eks. kunne jeg godt have ønsket nogle mere visuelle sten fremfor nu, hvor planterne har taget over :) - men et dutch style lign. akvarie gør mig heller ikke noget. Det er første gang jeg har fornuftig held med plantevæksten, så klager ikke.
Når man sammenligner de to billeder, kan man fornemme at planterne er vokset til, Monte Carlo’en dækker størstedelen af bunden og tingene er i balance. Valget af fisk endte på Titteyabarbe og fortryder det ikke. Deres stærke rødlige - nærmest neon agtige - kulør komplementerer stenene og det generelle scape rigtig fint i min optik. Jeg er personligt yderst tilfreds og stolt af resultatet. Hvis jeg dog skulle ændre noget, var det at gøre bakken endnu højere end den endte med at være - jeg var nok for forsigtig ift. ikke at ramme pumpe outflow røret. Tak fordi du læste med :).

1716966140661.png
1716966143803.png



Akvariets vand er klart og gnistrer af rolig skønhed. Det reflekterer lys og farver gennem dets overflade og skaber dermed en atmosfære af fred og ro, der inviterer tilskueren til at fordybe sig i akvariets skønhed.
 
Senest redigeret:
Back
Top