Dry start?

SanneP

Ny medlem
Medlem

Ferskvand
Er der nogen der har lavet en dry start, med mos og monte Carlo? Vil man kunne lave sådan en start med Bucephalandra?

Har i erfaringer for hvilken mos der er bedst til at vokse sig fast og hvilkenen der er pæneste på sten?

Har i andre gode råd?
 
Er der nogen der har lavet en dry start, med mos og monte Carlo? Vil man kunne lave sådan en start med Bucephalandra?

Har i erfaringer for hvilken mos der er bedst til at vokse sig fast og hvilkenen der er pæneste på sten?

Har i andre gode råd?
Ja altså semi dry, jeg havde vand i bunden og lukkede af med plastikfolio så der var høj fugtighed i akvariet. Det gav planterne lov til at hæfte sig fast.

Gjorde det med dette akvarie:
https://danskeakvarier.dk/threads/nahrien-den-afsidesliggende-kyst.16/
 
Ja altså semi dry, jeg havde vand i bunden og lukkede af med plastikfolio så der var høj fugtighed i akvariet. Det gav planterne lov til at hæfte sig fast.

Gjorde det med dette akvarie:
https://danskeakvarier.dk/threads/nahrien-den-afsidesliggende-kyst.16/
Kan se der er meget vand i bunden, jeg har været turen rundt på YouTube og de siger alle sammen at der ikke må være en vandpyt.
Men kan se at det kan lade sig gøre med moss og monte carlo.

Nu er et 28L akvarie, Sorte lavasten, pumpe, Neo ting diffuser og lys købt.
Lava grus til bundlaget er lagt i en spandpumpe så der kan være en god bakterieflora i bundlaget.
fissidens fontanus moss, albida brown og monte carlo er bestilt.

Bundlaget bliver tropica soil som jeg vandt i jeres konkurrence og så vil jeg starte ud med tropicas Co2 hvis ikke jeg falder over et godt tilbud på et rigtig co2 anlæg.😁

Jeg er godt nok spændt på om tør starten virker.😬
 
Kan se der er meget vand i bunden, jeg har været turen rundt på YouTube og de siger alle sammen at der ikke må være en vandpyt.
Men kan se at det kan lade sig gøre med moss og monte carlo.

Nu er et 28L akvarie, Sorte lavasten, pumpe, Neo ting diffuser og lys købt.
Lava grus til bundlaget er lagt i en spandpumpe så der kan være en god bakterieflora i bundlaget.
fissidens fontanus moss, albida brown og monte carlo er bestilt.

Bundlaget bliver tropica soil som jeg vandt i jeres konkurrence og så vil jeg starte ud med tropicas Co2 hvis ikke jeg falder over et godt tilbud på et rigtig co2 anlæg.😁

Jeg er godt nok spændt på om tør starten virker.😬

I min optik hvis pointen er at planterne kan gro sig fast, så kan der sagtens være vand i bunden. Så længe at der ikke er så meget vand at planterne bliver hevet fra deres plads. De skal alligevel dækkes til med vand til sidst. Jeg kan godt lide at lukke af med plastikfolio, så fugtigheden bliver 100% der inde.

Hvad er grunden til at du vil bruge tørstart?
 
I min optik hvis pointen er at planterne kan gro sig fast, så kan der sagtens være vand i bunden. Så længe at der ikke er så meget vand at planterne bliver hevet fra deres plads. De skal alligevel dækkes til med vand til sidst. Jeg kan godt lide at lukke af med plastikfolio, så fugtigheden bliver 100% der inde.

Hvad er grunden til at du vil bruge tørstart?
Jeg vil have lavasten med fissidens fontanus moss og et tæppe med monte carlo
 
Jeg vil have lavasten med fissidens fontanus moss og et tæppe med monte carlo
Så tænker jeg bare at du tilføjer en mængde vand der ikke forstyrre tæppeplanterne og så burde det gå. ;)
 
Så tænker jeg bare at du tilføjer en mængde vand der ikke forstyrre tæppeplanterne og så burde det gå. ;)
Tror jeg holder mig til min plan, og så må jeg spray et par gange om dagen, for tror ikke stillestående vand gør så meget godt.

Planterne kommer i morgen, så det bliver en spændende weekend

Men chihiros dk har sendt mig den forkerte fod til mit lys, så lidt træls at skulle rode med det efterfølgende.
 
Tror jeg holder mig til min plan, og så må jeg spray et par gange om dagen, for tror ikke stillestående vand gør så meget godt.

Planterne kommer i morgen, så det bliver en spændende weekend

Men chihiros dk har sendt mig den forkerte fod til mit lys, så lidt træls at skulle rode med det efterfølgende.
Jeg lavede samme trick med lavasten og fissidens fontanus. Sprayede bare et par gange om dagen og dækkede til pastik film. Fungerede rigtig fint - dog tager fissidens fotanus lang tid at gro.
 
I går var det en uge siden jeg startede mit lille akvarie op med dry start.
Monte carlo er begyndt at slå rødder 😃 det ser lovende ud 🤞
 

Vedhæftninger

  • 20240821_185256.webp
    20240821_185256.webp
    239 KB · Set af: 32
  • 20240821_185320.webp
    20240821_185320.webp
    258.4 KB · Set af: 29
Så er det 3 uger siden jeg startede op med dry start. Monte carlo er klart til at blive oversvømmet, men venter lige en uge mere så jeg er sikker på at mosset på stenene har hæftet sig ordentligt fast.

20240904_154948.webp
20240904_154738.webp
 
Så smukt!

så smukt tror også jer vil gøre noget lignende med mit næste projekt. 😍

Tak... ja og så har det fantastisk været nemt at "plante" monte carlo, man skal bare klippe og drysse det ud over soilen i et lag. Dette billede er fra dag et.
Så har jeg bare luftet ud 3 gange pr dag og stenene har fået et par spray med vand inden jeg har lukket af igen.

20240814_154243.webp
 
Back
Top