Akvarium Kontrast og farver - Juwel 120L

KEngelstoft

Ny medlem
Medlem

Ferskvand
Saltvand
Aquascape
IMG_2791.webp


Tankerne bag
Jeg havde ferskvandsakvarium gennem mange år jeg var barn og prøvede også kræfter med saltvand med koraller senere hen. Efter en ti års pause fra akvarier fik jeg chancen for at starte op igen, denne gang i fællesskab med min 7 årige søn. Vi startede med lave ambitioner, da jeg baserede vores plan på mine erfaringer med ferskvandsakvarier i 1990erne og fordi jeg gerne ville inddrage ham så meget som muligt.

Efter opstarten gik det op for mig, at der var sket rigtigt meget inden for teknik og især udvalget af planter. Det er i dag muligt at få et meget farvestrålende akvarium helt uden at have salt i vandet! Scapet har udviklet sig løbende, efterhånden som ideer og inspiration kom til os. Looket er ikke naturligt, men heller ikke den strikse Dutch stil, nok et sted midt i mellem. Der skal være gang i den og plads til at min søn må stikke armene i vandet og hjælper til med at indrette, beskære planter osv. Masser af farver og kontrast men ikke arrangeret i strikse plante-alleer. Planterne må gerne blande sig så det giver en gradient og så er det også lettere at vedligeholde.

Jeg har fokuseret på automatisering; så lys, tilsætning af CO2 og gødning kører automatisk - det skal være nemt at passe i en travl hverdag med små børn.

IMG_2751.jpg

  1. Alternathera reineckii 'Pink'
  2. Limnophila sessiliflora
  3. Ludwigia repens 'Rubin'
  4. Rotala rotundifolia
  5. Egeria densa (vandpest)
  6. Rotala indica 'Bonsai'
  7. Mallehule med flammemos på taget
  8. Aponogeton madagascariensis
  9. Sten med huller (flintesten)
  10. Ludwigia repens
  11. Rod med Javabregne (Microsorum pteropus 'Narrow') og flammemost
  12. Cryptocoryne pontederiifolia
  13. Nesaea pedicellata 'gold'
  14. Cryptocoryne wendtii 'flamingo'
  15. Fyrretræsroden
  16. Eleocharis pusilla mini
Logbog
Vi startede med et Juwel Lido 120. Min søn valgte et par rødder i den lokale dyrehandel og vi tog på stranden og fandt nogle flotte sten. Vi lagde næringssubstrat fra Tropica i bunden med 9 liter Aquastabil Neptun grus ovenpå. Vi valgte nogle planter i dyrehandlen, primært grønne og en enkelt rød. Købte også lidt planter af en flink fyr på Nørrebro.
IMG_2498.jpg


Akvariet blev opgraderet med Juwels programmerbare HeliaLux spectrum lampe og et JBL ProFlora Professional CO2 doseringssystem. Her ses skabet med lampens lyscontroller til højre og CO2 doseringssystem i midten og til venstre er der reserveret plads til en fremtidig spandpumpe. En inline CO2 diffuser ville også pynte i stedet for den store vindeltrappe reaktor i selve akvariet.
IMG_2566.jpg


Efter tre uger var der nok alger til at nogle amano rejer og røde cherry rejer kunne flytte ind. Vi anskaffede også tre Ancistrus sugemaller (sønnike valgte L144 snow white, golden albino og en standard).
IMG_2564.jpg


En stime rød neon tetra flytter ind – og kort tid efter opdagede jeg at de havde hvide pletter :eek:
IMG_2596.jpg


Det giftige blå stads man behandlede hvide pletter med i 90erne kan man ikke købe længere. Derfor panikindkøbte jeg en stor UV lampe og måtte fremskynde planen om et eksternt filter. Jeg fandt en Eheim spandpumpe med indbygget varmelegeme og nu blev underskabet et kaos af ledninger og slanger.
IMG_2592.jpg


En Aponogeton madagascariensis plante flytter ind, jeg fik en lille rodknold med et par bitte små blade, men den vokser... Jeg er vild med gitter strukturen i bladene. Vi har fjernet en sten og lavet en mallehule med mos på taget.
IMG_2613.jpg


Vi har fået baby rejer :love:: de er ca. ~4 mm, håber de ikke alle sammen ender som fiskemad.
IMG_2619.jpg


Slanger, kabler osv. er nu lidt mere under kontrol så man kan overskue hvad der er hvad i skabet. Har tilføjet et T-stykke på indsugningenssiden af pumpen så vandet kan tappes af uden at skulle stå med armene nede i vandet og holde en slange.
IMG_2629.jpg


Fjernede det indvendige Juwel filter nu hvor det eksterne er kørt ind, så er der mere plads til planter, fisk og rødder.
IMG_2649.jpg


Trimmede om omarrangerede nogle planter for at forbedre kontrasten – agurken er malleføde, ikke dekoration ;-) Fandt en fin fyrretræsrod da jeg var på besøg hos en ven der lige havde gravet ud i haven. Håber snart den holder op med at flyde.
IMG_2674.jpg


Anskaffede en brugt Jecod DP-2 dosingspumpe til NPK (macro) + Fe (micro) gødning med Estimative Index metoden. Basalt set sørger man for at vandsøjlen altid har rigeligt med alle næringsstoffer så planterne ikke mangler noget. Alting er nu automatiseret undtagen vandskifte og fodring. Skabet ligner efterhånden at jeg driver et saltvandsakvarium.
IMG_2684.jpg


Efter et par uger er den endelig stoppet med at flyde ovenpå og er landet i højre side. Mallehulen trænger snart til at komme en tur til frisøren.
IMG_2699.jpg


Plantevæksten accelererer efter doseringspumpen er kommet! Jeg har anskaffet pink flamingo cryptocoryne for at få mere kontrast ifht. de mørkrgrønne og brune cryptocoryner.
IMG_2738.jpg


Set oppefra, her kan man ane indsugning og udløb, pH probe og holderen til slangerne der leverer gødning.
IMG_2750.jpg


Set fra venstre side:
IMG_2770.jpg


Der er ikke meget algevækst mere så mallerne får dagligt squash, agurk eller ærter. Agurkerne er ofte overskydende snack-grønt fra aftensmaden, min datter på to år kan godt lide at hjælpe til med at fodre på denne måde. For at holde foderet nede ved bunden og for at slippe for at skulle have armen 60 cm ned i vandet hver gang, har jeg lavet en lille rig af fiskegrej: et stål-lod, en fiskekrog der er filet ned så den ikke er skarp og en svirvel med en klips. Dette er bundet på lidt fiskeline og i overfladen ligger et flåd som gør det demt at hive riggen op uden at få våd arm.
IMG_2772.jpg

Fisk
  • Ancistrus L144 sugemaller (snow-white, albino og almindelig)
  • Rød neon
  • finnesugere (Sewellia lineolata)
  • Pygmæ pansermaller
  • Guppy hanner og nogle unger

Andre dyr
  • kirsebær rejer, rød
  • kirsebær rejer, gul
  • Amano rejer
  • Snegle (ukendt art, de er der ikke med min gode vilje)
  • Anentome Helena snegle for at bekæmpe de andre snegle.

Til planterne
Lys 10 timer om dagen
Tropica gødningskapsler i rodzonen
Aqua Rebell gødning:
• Makro Basic Estimative Index (NPK 0.79-0.50-3.22) 12 ml per dag
• Mikro Spezial Eisen 1 ml hver anden dag

Vandværdier
• dKH 11
• pH setpoint 7.17
• TDS 384 ppm
• Temperatur 25 C
• 44% vandskifte hver søndag

Teknik
Juwel Lido 120 liter akvarium med hvidt Juwel møbel
Juwel HeliaLux Spectrum 600 lampe
Juwel HeliaLux SmartControl lys controller
JBL ProFlora Professional V CO2 doseringsanlæg
JBL Inline CO2 diffuser
CO2 flaske 425 gram (60L) SodaStream
SodaStream CO2 flaske adapter så JBL systemet kan bruge de små 425 gram flasker
Eheim reeflexUV 350 UV filter
Eheim professional 4+ 250T spandpumpe med indbygget varmelegeme
Jecod DP-2 doseringspumpe
3x1.5L akryl beholder til gødning
T-stykke på slangen til spandpumpen til vandskifte
 

Vedhæftninger

  • IMG_2738.webp
    IMG_2738.webp
    833 KB · Set af: 1,152
Senest redigeret:
Back
Top