Hjælp Syge fisk ofte

Trine.ladegaard

Ny medlem
Medlem
Hejsa.
Vi har et 180L akvarie med en eheim experience 350L pumpe.
Uanset hvad vi har prøvet bliver vores Malawi cichlider konstant syge( parasitter) de gnider sig, prøver at hoppe opbag baljen, ja alle symptomer på parasitter undtaget pletter.
Vand forholdene vises normale ved strimmeltest.
Vi har en luftpumpe siddende i også. Ydermere bliver der ved med at komme brune slimalger i slangerne.. det kører med 8 timers lys, fra kl 12-20… de har fået ESHA 2000 og EXIT.. med god effekt i et stykke tid og så kommer det igen. Ingen planter i akvariet, cichlidesand i bunden..
hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

Vedhæftninger

• image.webp
    image.webp
    262.5 KB · Set af: 170
Hejsa.
Uanset hvad vi har prøvet bliver vores Malawi cichlider konstant syge( parasitter) de gnider sig, prøver at hoppe opbag baljen, ja alle symptomer på parasitter undtaget pletter.
Vi har en luftpumpe siddende i også. Ydermere bliver der ved med at komme brune slimalger i slangerne.. det kører med 8 timers lys, fra kl 12-20… de har fået ESHA 2000 og EXIT.. med god effekt i et stykke tid og så kommer det igen. Ingen planter i akvariet, cichlidesand i bunden..
Hej Trine.

Det kunne godt lyde som en anden form for parasit, måske Esha g-dex kan tage det?. Exit hjælper kun på hvide pletter, hvor g-dex tager lidt bredere.

Det er mit bedste råd, men desværre er jeg ikke sikker på det er det der er galt 😊. Det er dog et forsøg værd.

Mvh. Philip.

Hejsa.
Hej Trine

Så vidt jeg ved indeholder de fleste test strips ikke NH4 test så der vil jeg nok starte og sikre dig at NH4 ikke er målbar vha daglige vandskift.

Har du for høje NH4 værdier tyder det på at din bakteriekultur er ude af ballance, det kan der være mange årsager til så det skal jeg ikke kloge mig på.

En alternativ mulighed kunne være for meget klor i vandet, så skal du ha’ fat i noget vandbehandlingsmiddel… vandværket kan nok svare dig på spørgsmålet om vandværdier.

Håber du får løst problemet 🙂

Hej Trine

Så vidt jeg ved indeholder de fleste test strips ikke NH4 test så der vil jeg nok starte og sikre dig at NH4 ikke er målbar vha daglige vandskift.

Har du for høje NH4 værdier tyder det på at din bakteriekultur er ude af ballance, det kan der være mange årsager til så det skal jeg ikke kloge mig på.

En alternativ mulighed kunne være for meget klor i vandet, så skal du ha’ fat i noget vandbehandlingsmiddel… vandværket kan nok svare dig på spørgsmålet om vandværdier.

Håber du får løst problemet 🙂
Der er ikke klor i dansk hanevand mere 😊

Som beskrevet er alle tal fine i vandtestene
Men har du sikret dig at dine strips også tester for NH4? Hvis ikke du har nok gang i dit kvælstofkredsløb vha. bakteriekulturer, så når dit NH4 aldrig at blive omdannet til NO2 og det når heller ikke at blive til NO3 og så viser dine strips med NO2 og NO3 at alt ser fint ud. NH4 hober sig så bare op og bliver giftigt for fiskene.

Kan helt klart anbefale JBLs test sæt, bare vær opmærksom på at de kan blive for gamle, og så viser de forkert, så tjek dato.... ved faktisk ikke om strimmel/strips kan det, men jeg synes dog at kunne huske noget med at de skal opbevares lufttæt. Køb gerne JBLs NO2 og NO3 test sæt samtidig, bare for at være sikker på at dine strips viser rigtigt :)

Senest redigeret:
Back