Akvarium Vandskabet - akvariet som (rum)deler vandene

Theis

Ny medlem
Medlem

Ferskvand
Aquascape
Velkommen til Vandskabet! En 452 liters prydbalje for tropiske fisk og bølgende vandplanter. Spillet mellem de monstrøse mangroverødder, den livlige beplantning og de rolige, stimende beboere giver daglig anledning til refleksion og meditative momenter i mit lille hjem. Som en helt speciel feature, kan dette akvarium opleves både som en gennemsigtig væg af vand - eller man kan trække det røde gardin frem bag bagsiden, og novra: Et helt unikt udtryk, der giver mindelser om 90'er-serien Twin Peaks' dragende mystik.
IMG_9263.jpeg
IMG_9282.webp

IMG_9258.jpeg

IMG_9253.jpeg



Efter fem års pause var det tid til at kaste sig ud i akvariehobbyen igen. Denne gang med flere liter, luksuslys og CO2. Her lidt om processen:

Det har taget meget planlægning og ventetid at få præcis det akvarie jeg ønskede op at køre, men det var det hele værd. I min lille tjenestebolig på efterskolen havde jeg hængt et rødt gardin op for at afskære soveværelse fra stue, og pludselig kunne jeg se det: Her skal stå et akvarie! Jeg fik skræddersyet målene hos den gode Aquabase-Per, og efter mangt et hjernebrud omkring bord-muligheder, fandt jeg ud af, at den simple løsning med lecablokke og egetræsbordplade var både smukkest, billigst og mest praktisk. Jeg er vild med, at bordet er lavt - det gør den flotte og levende vandoverflade mere iøjefaldende. Og eftersom jeg ser på akvariet fra både flyder-sofa og seng, gav det bare bedst mening at have et relativt lavt bord. Til gengæld er selve akvariet højt, og jeg har fornøjelsen af at falde i søvn til den sagte summen fra den støjsvage spandpumpe. Jeg har i mange år drømt om at kaste mig ud i den mere kostbare version af et planteakvarie, og nu, hvor jeg tjener voksenløn, besluttede jeg at investere i CO2, loftehængende LED og et rammeløst, åbent akvarium.
Jeg har altid været tosset med de lidt vildere nature-style scapes, og gik derfor efter nogle dramatiske trærødder og en blanding af elegante, farverige og vildtvoksende planter. Jeg var spændt på om dværggræsset kunne dække bundlaget jævnt på trods af akvariets 64cm i højden, og kan med et smil her efter 1,5 måned siden opstart konstatere, at det lykkedes. Jeg ser frem til, at akvariet vokser endnu mere til, og planlægger at introducere det for fire Altum Scalare, når vandet er yderligere vel modnet.

Flere billeder følger længere nede. Her lidt info:

Akvarie: 136x52x64
Lys: Chihiros WRGB II 120
CO2: trykflaske system, inline diffuser
Varme: Inline JBL protemp
Filter: Aquael Ultramax 2000 fyldt med Biohome
Bundlag - Aquasoil og lyst grus

Dyr:
15 Amano rejer
5 Neritina snegle
22 Pristella-tetra
8 Diamant rødnæser
8 Kileplet Rasbora
2 par Apistogramma Macmesteri

Planter:
Anubias nana
Anubias nana "pinto"
Ceratopteris
Cryp. crispantula
Cryp. nurli
Echinodorus
Echinodorus Ozelot
Eleocharis montecidensis
Eleocharis Pusilla
Helanthium bolivianum
Hydrocotyle tripartita
Limnophila
Nymphaea lotus
Pistia stratoides
Rotala "blood red"
Vesicularia "christmas mos"


IMG_9254.jpeg


IMG_9233.jpeg
IMG_9255.jpeg
IMG_9266.jpeg
IMG_9269.jpeg
IMG_9271.jpeg
IMG_9277.jpeg
IMG_9281.jpeg
IMG_9288.jpeg
IMG_9275.jpeg
IMG_9292.jpeg
IMG_9298.jpeg
IMG_8691.jpeg
IMG_8768.jpeg
IMG_8572.jpeg

IMG_8554.jpeg
 
Senest redigeret:
Back
Top