Paludarium "Det lille" (17L Scape)

heuck

Ny medlem
Medlem

Ferskvand
Aquascape
Nano fisk
Rejer
IMG20240308210552.webp



Tanken bag dette scape, er at få et lille akvarie på kun 17 liter til at se meget større ud. Hvor meget akvarie er det muligt at lave på meget lidt plads, og hvor mange planter kan man få plads til.
Ved kun at bruge de små planter med små blade, bliver der mere plads at arbejde på. Rødderne der skråner kom til at virke efter hensigten med at give en masse dybde i akvariet. Jeg har haft fokus på hvilke planter der står tæt ved hinanden, så der er en kontrast i både form og nuancer, så den enkelte planter bliver fremhævet i stedet for at drukne i mængden.
Oprindeligt var tanken at jeg kun ville bruge grønne planter, og så have røde dyr. Der blev dog plads til mange forskellige Buchephalandra selvom de ikke er grønne, da de bare giver et mega godt spil med de grønne planter.

Flere billeder og video herunder.

1715180007740.webp


1715180142515.webp

1715180241139.webp

1715180300909.webp
 
View attachment 192


Tanken bag dette scape, er at få et lille akvarie på kun 17 liter til at se meget større ud. Hvor meget akvarie er det muligt at lave på meget lidt plads, og hvor mange planter kan man få plads til.
Ved kun at bruge de små planter med små blade, bliver der mere plads at arbejde på. Rødderne der skråner kom til at virke efter hensigten med at give en masse dybde i akvariet. Jeg har haft fokus på hvilke planter der står tæt ved hinanden, så der er en kontrast i både form og nuancer, så den enkelte planter bliver fremhævet i stedet for at drukne i mængden.
Oprindeligt var tanken at jeg kun ville bruge grønne planter, og så have røde dyr. Der blev dog plads til mange forskellige Buchephalandra selvom de ikke er grønne, da de bare giver et mega godt spil med de grønne planter.

Flere billeder og video herunder.

View attachment 193

View attachment 194
View attachment 195
kuView attachment 196
Imponerende på 17 l Det kunne være sjovt at se hvordan det har udviklet sig om nogle måneder hvis du kan lade det køre lidt i fred.
Meget smuk nano akvarie
 
Stort tillykke med dit smukke nano akvarie!! 🇩🇰❤️👍
Mange tak.
Og fint akvarie du havde med i konkurrencen. Jeg har ikke prøvet så meget med sten endnu, men synes dit er lykkedes meget godt.
 
View attachment 192


Tanken bag dette scape, er at få et lille akvarie på kun 17 liter til at se meget større ud. Hvor meget akvarie er det muligt at lave på meget lidt plads, og hvor mange planter kan man få plads til.
Ved kun at bruge de små planter med små blade, bliver der mere plads at arbejde på. Rødderne der skråner kom til at virke efter hensigten med at give en masse dybde i akvariet. Jeg har haft fokus på hvilke planter der står tæt ved hinanden, så der er en kontrast i både form og nuancer, så den enkelte planter bliver fremhævet i stedet for at drukne i mængden.
Oprindeligt var tanken at jeg kun ville bruge grønne planter, og så have røde dyr. Der blev dog plads til mange forskellige Buchephalandra selvom de ikke er grønne, da de bare giver et mega godt spil med de grønne planter.

Flere billeder og video herunder.

View attachment 193

View attachment 194
View attachment 195
View attachment 196
Det
View attachment 192


Tanken bag dette scape, er at få et lille akvarie på kun 17 liter til at se meget større ud. Hvor meget akvarie er det muligt at lave på meget lidt plads, og hvor mange planter kan man få plads til.
Ved kun at bruge de små planter med små blade, bliver der mere plads at arbejde på. Rødderne der skråner kom til at virke efter hensigten med at give en masse dybde i akvariet. Jeg har haft fokus på hvilke planter der står tæt ved hinanden, så der er en kontrast i både form og nuancer, så den enkelte planter bliver fremhævet i stedet for at drukne i mængden.
Oprindeligt var tanken at jeg kun ville bruge grønne planter, og så have røde dyr. Der blev dog plads til mange forskellige Buchephalandra selvom de ikke er grønne, da de bare giver et mega godt spil med de grønne planter.

Flere billeder og video herunder.

View attachment 193

View attachment 194
View attachment 195
View attachment 196wow det er flot.
Wow det er flot. Jeg er meget imponeret.
Hvilke planter og mos har du brugt?

Vh MBN
 
Det

Wow det er flot. Jeg er meget imponeret.
Hvilke planter og mos har du brugt?

Vh MBN
Tusind tak.
Jeg er ikke super til at huske plantenavne når de først er kommet i akvariet, og mange kommer fra en god ven der er min "plante pusher", hvor jeg ikke altid lige får navnet med🙈. Jeg prøver lige med god hjælp fra tropica hjemmeside.
Der er mange planter.
Der er 4 forskellige bucephalandra. En del af de små anubias, bl.a. barteri sp og petite, og en mere jeg lige er i tvivl om. Blyxa japonica er brugt i baggrunden, og et par andre steder. Forgrunden er dækket af Monte Carlo. Denne sidder også på en af de store rødder. På den anden sidder hydrocotyle tripartita, der også ofte vokser op ad rødderne bagerst over overfladen. Der er også brugt et par albida brown cryptocoryne, og flere steder står der en lav jeg ikke lige kan finde navnet på.
Til højre er det vist nok Hottonia palustris stængel, og en hurtigt voksende stængel jeg helt ikke lige kan finde frem.
Der er lidt christmas mos flere steder på rødderne.
Tror jeg fik meste med.
 
Det

Wow det er flot. Jeg er meget imponeret.
Hvilke planter og mos har du brugt?

Vh MBN
Tusind tak.
Jeg er ikke super til at huske plantenavne når de først er kommet i akvariet, og mange kommer fra en god ven der er min "plante pusher", hvor jeg ikke altid lige får navnet med🙈. Jeg prøver lige med god hjælp fra tropica hjemmeside.
Der er mange planter.
Der er 4 forskellige bucephalandra. En del af de små anubias, bl.a. barteri sp og petite, og en mere jeg lige er i tvivl om. Blyxa japonica er brugt i baggrunden, og et par andre steder. Forgrunden er dækket af Monte Carlo. Denne sidder også på en af de store rødder. På den anden sidder hydrocotyle tripartita, der også ofte vokser op ad rødderne bagerst over overfladen Der er også brugt et par albida brown cryptocoryne, og flere steder står der en lav jeg ikke lige kan finde navnet på.
Til højre er det vist nok Hottonia palustris stængel, og en hurtigt voksende stængel jeg helt ikke lige kan finde frem.
Der er lidt christmas mos flere steder på rødderne.
Tror jeg fik meste med.
Det

Wow det er flot. Jeg er meget imponeret.
Hvilke planter og mos har du brugt?

Vh MBN
Ranunculus hedder den lave jeg havde glemt navnet på. Fantastisk plante
 
Tusind tak.
Jeg er ikke super til at huske plantenavne når de først er kommet i akvariet, og mange kommer fra en god ven der er min "plante pusher", hvor jeg ikke altid lige får navnet med🙈. Jeg prøver lige med god hjælp fra tropica hjemmeside.
Der er mange planter.
Der er 4 forskellige bucephalandra. En del af de små anubias, bl.a. barteri sp og petite, og en mere jeg lige er i tvivl om. Blyxa japonica er brugt i baggrunden, og et par andre steder. Forgrunden er dækket af Monte Carlo. Denne sidder også på en af de store rødder. På den anden sidder hydrocotyle tripartita, der også ofte vokser op ad rødderne bagerst over overfladen Der er også brugt et par albida brown cryptocoryne, og flere steder står der en lav jeg ikke lige kan finde navnet på.
Til højre er det vist nok Hottonia palustris stængel, og en hurtigt voksende stængel jeg helt ikke lige kan finde frem.
Der er lidt christmas mos flere steder på rødderne.
Tror jeg fik meste med.

Ranunculus hedder den lave jeg havde glemt navnet på. Fantastisk plante
Taak. Det var da også noget af en liste at huske.

Monte Carlo er det den bedste at lave ‘græs’ bund med hvis du forstår.
 
Monte Carlo har i hvert fald virket godt for mig, men der er flere muligheder. Indtil nu har jeg heller ikke prøvet med andre end Monte Carlo, så om det er den bedste ved jeg ikke.
Jeg synes den skal klippes godt ned, og ofte, for at være rigtig god. På billederne her er den egentlig næsten for lang. Har prøvet et par gange at den så slipper bundlaget.
 
Monte Carlo har i hvert fald virket godt for mig, men der er flere muligheder. Indtil nu har jeg heller ikke prøvet med andre end Monte Carlo, så om det er den bedste ved jeg ikke.
Jeg synes den skal klippes godt ned, og ofte, for at være rigtig god. På billederne her er den egentlig næsten for lang. Har prøvet et par gange at den så slipper bundlaget.
Slipper den når du klipper for meget? Jeg kan læse om den at den også har det med at rådne i rødderne hvis man klipper den for hårdt? Er det noget du har set?

Jeg har selv kig på

Eleocharis acicularis​


Er bare bange for den bliver for krævende..
 
Slipper den når du klipper for meget? Jeg kan læse om den at den også har det med at rådne i rødderne hvis man klipper den for hårdt? Er det noget du har set?

Jeg har selv kig på

Eleocharis acicularis​


Er bare bange for den bliver for krævende..
Omvendt. Den slipper for mig hvis den ikke bliver trimmet
 
Back
Top