Hjælp Min pH er på 8.95

Martin

Ny medlem
Medlem
Hejsa, jeg har længe fået af vide jeg ikke skal koncentere mig om ph og kh i akvarie, bare nitrit og nitrat er lav og tæt på 0 så er de perfekte og det er de.
Men alligevel bliver jeg lidt nervøs når jeg aflæser på min pH måler, at min pH måler 8.95. Mine fisk ser ud til at trives, dog var der en død fisk da jeg kom hjem fra arbejde i dag og det var en red rummy nose tetra fisk, dog hentede jeg 6 styks i lørdags og det kan være denne her døde af stressen for at blive flyttet over i et nyt akvarie, fordi de andre 5 ser ud til at trives.
- med hensyn til min pH på 8.95, så er mit hanevand ca 8.00 i pH værdi og jeg har ingenting i mit akvarie som burde hæve min pH. Dog efter jeg skiftede mit gamle pumpehovede ud med et kraftigere et, så steg pH'en en del. Før 300l/t pumpehovede.. nu 600L/t.
- Jeg vil ikke ud i og investere mange penge i co2 anlæg eller osmose vand, vil bare have mit akvarie skal fungerer som det gør nu, men med lavere pH værdi.
Så hvad gør jeg?

Hej Martin.

Har du eventuelt grus eller sten i akvariet? Er det muligt du kan dele nogle billeder af akvariet til os?

Med hensyn til nitrit og nitrat, så skal nitrit være 0 mg/L og nitrat må max være omkring de 30 mg/L i almindelige akvarier.

Jeg har noget sort fint grus fra plantorama,

Vedhæftninger

• akvarie.webp
    akvarie.webp
    104.3 KB · Set af: 147
Jeg har noget sort fint grus fra plantorama,
Dit grus kan have en effekt på din pH, som er steget langsomt over tid. Den kraftigere pumpe som rykker mere vand kan øge hastigheden grusen øger pH værdien.

Det der er vigtigst er at din pH værdi er stabil, men du kan eventuelt udskifte dit grus med Tropica Soil. Det er også bedre for planterne.

Jeg har lagt tropica soil og substrate i bunden af akvariet i hvide netposer, som holder det nede under mit sorte grus. Men hvis jeg f.eks. skulle skifte mit sorte grus ud i akvariet med f.eks. lyst fint sand, ville jeg så ikke skulle til at have tage alle fisk ud i en balje og tømme alt vandet og næsten starte forfra igen? eller hvordan?

Jeg har lagt tropica soil og substrate i bunden af akvariet i hvide netposer, som holder det nede under mit sorte grus. Men hvis jeg f.eks. skulle skifte mit sorte grus ud i akvariet med f.eks. lyst fint sand, ville jeg så ikke skulle til at have tage alle fisk ud i en balje og tømme alt vandet og næsten starte forfra igen? eller hvordan?
Er der en grund til du ikke bare går fuldt tropica soil? Ligner næsten hvad du allerede har.

Ja du skal hive alt op igen, fisk i balje og tømme akvariet. Soil udløser også Ammoniak i starten, så det skal du holde øje med.

Back